OBOS

Teknologi som konkurransefortrinn: Hvordan OBOS Nye Hjem fikk økt kundetilfredshet

Main image
Logo

OBOS er en av Nordens største boligbyggere med over en halv million medlemmer. De har virksomhet innen boligutvikling, bank, forsikring, eiendomsmegling, forvaltning, rådgivning, næringseiendom og digitale tjenester.

Kort fortalt

Problemet

Kjøpere av nybygg opplevde tilvalgsprosessen som tungvint og frustrerende

Løsning

En digital tilvalgsløsning for kjøpere og et administrasjonspanel for OBOS-ansatte

Resultat

50% økning i kundetilfredshet og 20% færre feilbestillinger

En komplett digital tilvalgsløsning for kjøpere av nybygg

Prosess
Hvor vi startet

OBOS Nye Hjem ønsket å forbedre kundeopplevelsen i tilvalgsprosessen, som kjøperne opplevde som manuell, tidkrevende og uoversiktlig. Skalar ble engasjert for å kartlegge utfordringene og identifisere mulighetsrommet for digitalisering av prosessen.

Tre hovedutfordringer ble avdekket

Målet og oppdraget til Skalar

Mål: Øke kundetilfredshet og effektivisere tilvalgsprosessen.

Vi satte sammen et tverrfaglig team som sto for konseptutvikling, UX/UI-design, utvikling, implementering og brukertesting. Skalar hadde også ansvar for fremdrift og prosjektledelse. Vi jobbet agilt gjennom samarbeidet, og sikret kontinuerlige forbedringer.

Tilbakemeldinger

“Lett, ser hva du har valgt, er oversiktlig og er sikker i valgene jeg har gjort. Fint og se flisersammen med det andre“

Lisbet, kunde Bjørnegårdsvingen, 2019
Verdi for
OBOS

Effekten av den nye løsningen var umiddelbar og betydelig. Bestillingsfeil ble redusert med 20 % i pilotfasen, og kundetilfredsheten økte med 50 %. Internt strømlinjeformet plattformen prosesser, noe som frigjorde ansatte til å fokusere på mer strategiske oppgaver. Prosjektet leverte ikke bare en tydelig avkastning (ROI), men etablerte også en solid forretningscase for videre digitale transformasjonsinitiativ.

20%
Færre feilbestillinger
50%
Økning i kundetilfredshet
Browser shot
Arrow
Brukergrensesnittet lar kunden visuelt sammenligne forskjellige materialer.
Teaser image for next case
Kanskje du er interessert i

Teknologi som konkurransefortrinn: Hvordan OBOS Nye Hjem fikk økt kundetilfredshet

Read more
Kanskje du er interessert i

Teknologi som konkurransefortrinn: Hvordan OBOS Nye Hjem fikk økt kundetilfredshet

Les mer
Kanskje du er interessert i

Inviso ble markedsleder: En teknologisk plattform som muliggjorde rask vekst

Les mer
Kanskje du er interessert i

Bygget for å lede: Markedets mest presise verktøy for karbonregnskap

Les mer
Kanskje du er interessert i

Teknologisk transformasjon for økt brukerengasjement

Les mer